20/01/2014

Ons netwerk is jouw netwerk

 

Wij weten en kunnen veel, maar niet alles. Daarom werken we samen met specialisten, zodat je bij ons vindt wat je zoekt. Graag stellen we ons netwerk aan je voor! Dit keer: Karin Schwandt over haar expertise infographics.

 

Wie ben je?

‘Karin Schwandt, 35, ondernemer en vakvrouw, analyticus en ontwerper. Ik wil mooie visuals maken die een relevant maar complex verhaal in één oogopslag helder maken.’

 

Infographicmaker: hoe word je dat?

‘Op de kleuterschool wist ik al dat ik tekenaar wilde worden. Vanaf mijn 12de hield ik m’n portfolio bij. Toen ik daarmee op mijn 16de bij de Kunstacademie aanklopte, werd ik afgewezen. Veel te jong! Via mijn opleiding grafisch vormgeven kwam ik later als stagiaire bij Elsevier terecht waar ik de wereld van infographics inrolde. Dat was het echt helemaal voor mij!’

 

Wat moet je kunnen voor dit vak?

‘Je moet analytisch én creatief zijn. Een combinatie die niet zo voor de hand ligt. 80% van mijn werk is analyseren en structureren. Ik moet tot in detail begrijpen hoe iets werkt, die informatie vertalen naar een heldere kernboodschap en daar een toegankelijk en aantrekkelijk beeld van maken. Bij de laatste stap komt de creativiteit: het grafisch ontwerpen, illustreren of 3D-ontwerpen.’

 

Doe je dat alleen of samen?

‘Ik begon op mijn 20ste in m’n eentje als freelancer en maakte infographics voor kranten, tijdschriften, het bedrijfsleven en de overheid. De vraag naar heldere, snelle, visuele communicatie werd steeds groter. Dus na een paar jaar ontgroeide ik mijn zolderkamer. Inmiddels heb ik een bureau met 8 mensen: 6 ontwerpers en 2 projectmanagers. En dan werken we nog met een vaste pool aan freelancers. De combinatie van ondernemerschap en creatief vakmanschap past perfect bij mij.’

 

Voor wie werken jullie zoal?

‘We werken jaarlijks voor zo’n 150 verschillende opdrachtgevers in alle sectoren – van Ministerie van Financiën tot AkzoNobel en van KLM tot TU Delft. Je kunt het zo gek niet bedenken: in elke sector is wel behoefte aan heldere infographics.’

 

Waarin onderscheidt jouw bureau zich?

‘Waar andere ontwerpbureaus infographics ‘erbij’ doen, zijn wij er al 12 jaar in gespecialiseerd. Ons hele team is puur en alleen gericht op het ontwikkelen van interactieve, geanimeerde en 3D-infographics die de boodschap écht duidelijk maken. Onze aanpak verschilt trouwens niet veel van die van jullie. We starten met een gesprek waarin we net zolang doorvragen tot we het doel, de doelgroep en de kernboodschap glashelder hebben.’

 

Wat heb je onze klanten te bieden?

‘Tekst en beeld moeten elkaar versterken. Sommige boodschappen zijn beter in beeld dan in woorden over te brengen. Neem bijvoorbeeld een medische ingreep, een proces in een fabriek of de gevolgen van het boren in de aarde. Dit soort zaken snap je beter als je ze in beeld brengt, bijvoorbeeld in een interactieve, geanimeerde of 3D-visual.’

 

Wat zijn jouw inspiratiebronnen?

‘Alles om me heen. Lees ik bijvoorbeeld een lange lap tekst waar ik me echt doorheen moet worstelen, dan jeuken mijn handen om daar een toegankelijk en aantrekkelijk beeld van te maken. Of neem de onbegrijpelijke bewegwijzering in een gebouw of een nieuw apparaat met een dik instructieboek… Dat schreeuwt om een helder beeld!’

 

Wat staat er op jouw wishlist?

‘Ik zou ontzettend graag een infographic maken die een brug slaat tussen de expert en de leek. Concreter: een medisch specialist moet in een consult complexe informatie over een behandeling overbrengen op een patiënt. Specialisten zijn niet altijd even communicatief vaardig. Patiënten zijn juist steeds mondiger en willen goed geïnformeerd zijn. Met een infographic kun je in korte tijd heel concreet laten zien hoe een behandeling in z’n werk gaat. Een win-win-situatie dus voor patiënt en specialist.’

 

Wat zijn de fijne kneepjes van het vak?

‘Een infographic heeft als functie om dingen uit te leggen. Wat ik maak moet mooi zijn, maar nog belangrijker: als je het ziet moet je het snappen.’

 

Welke infographic vind je hot en welke not?

Hot: in deze infographic wordt een maatschappelijk relevant onderwerp, dat heel complex en saai is, stapsgewijs en op een innovatieve manier uitgelegd.

 

Not: in deze infographic heeft beeld amper toegevoegde waarde: de illustraties dienen enkel om de ‘ludieke’ tekstuele informatie aan te kleden.