Nieuws

14/04/2014

Net uit: copy voor bagagetraject transavia.com

Op 1 april 2014 ging de nieuwe bagageregeling van transavia.com in. Dat is geen grap en ook het traject wat eraan voorafging was dat zeker niet. In zeer korte tijd moest de nieuwe regeling helder worden uitgelegd aan verschillende doelgroepen, via verschillende middelen, met een passende tone-of-voice.

We hadden net kennisgemaakt met onze opdrachtgevers bij transavia.com, toen dit project onder druk op stoom kwam. Vol erin dus, was het devies.

Onze aanpak

  • Vlot inlezen en analyseren:

Op basis van presentaties, rekenvoorbeelden en communicatiematrixen met alle benodigde uitingen per doelgroep – van touroperators en hun passagiers tot de ground en cabin crew – kwamen we binnen 2 dagen via calls met onze opdrachtgever tot de kern.

  • Storylines schrijven:

Per doelgroep (B2B of B2C) en per type bagage (handbagage of ruimbagage) schreven we een eigen storyline. Een kernboodschap die we bij akkoord konden doorvertalen naar alle gewenste uitingen.

  • Afgeleide middelen uitwerken:

We verzorgden goed scanbare copy voor op de site van transavia.com, een pakkend tekstje voor op de boarding pass, uitgebreide en persoonlijke uitleg over het hoe, wat en vooral ook waaróm voor de crew... en ga zo maar door. Een veelheid aan afgeleide teksten, voor even zoveel verschillende middelen en doelgroepen. In slechts een paar weken tijd.

  • Continu schakelen en afstemmen:

We hadden een hotline met de opdrachtgever, hielden overzicht op soorten copy en deadlines, gaven tussentijdse updates, pakten ad hoc spoedklussen op die tijdens het proces opdoken en bewaakten continu de inhoud en schrijfstijl. Ook als de regeling tussentijds nog werd aangepast.

Het resultaat? Wij hebben in korte tijd transavia.com een stuk beter leren kennen. De nieuwe regeling is nu van kracht en is vooraf helder gecommuniceerd naar iedereen die ermee te maken heeft.  Opdrachtgever Marieke Honig: 'JCM was bijzonder flexibel, leverde snelle service - belangrijk in dit traject - en communiceerde heel prettig!'