Nieuws

23/09/2014

Logeion LIVE! XL 2014 - door Liona Munster

Maandag 8 september toog het team van JCM Context naar Bussum voor Logeion LIVE! XL 2014. De opening van het nieuwe Logeionjaar, waarin verschillende sprekers hun licht worpen op ontwikkelingen in de communicatiewereld. Bij aankomst werden de nodige bekende gezichten gespot en gedag gezegd. Met een kopje koffie in de hand namen we plaats in de collegebanken voor de keynote van Max Wildschut. Hij liet ons weten dat gezag alleen maar bereikt kan worden als er aan bepaalde criteria wordt voldaan; je hebt verstand van zaken, staat voor de groep en bent eerlijk en betrouwbaar. Recente ontwikkelingen laten zien dat leiders deze criteria steeds vaker bezitten. Deze criteria worden veelal tegengewerkt door de evolutionaire mismatch die wordt veroorzaakt door hiërarchie, macht en afstand. De plattere organisaties van tegenwoordig zouden deze mismatches moeten oplossen en daarmee zorgen voor een natuurlijke gezagsverhouding. Een goed voorbeeld is het bedrijf Semler waar de medewerkers alles zelf mogen bepalen, van salaris tot vakantiedagen.

Een verhelderend verhaal, vooral voor degene met leiderschapsambities. Na deze kick-off was er de gelegenheid tot netwerken op de ‘uitmarkt’  van Logeion. Er waren stands aanwezig van alle werkgroepen die Logeion rijk is. Vakblad C was ook aanwezig. Op de markt kon gediscussieerd worden over allerlei onderwerpen die te maken hebben met het communicatievak. Natuurlijk was dit ook de uitgelezen kans voor het bijkletsen met oude bekenden onder het genot van een hapje en een drankje.

Hierna was het de beurt aan Noelle Aarts om ons te vertellen ‘what’s going on in communicatie’. Communicatie gaat al een tijd niet meer over het schrijven van teksten maar steeds meer over menselijke relaties. Ontwikkelingen zoals crowdfunding, AirBNB, en een actie als de ‘ice bucket challenge’ laten dit goed zien. Twee belangrijke termen die Noelle noemde zijn bridging en bonding. Bridging houdt in dat twee totaal verschillende groepen met elkaar in dialoog gaan om elkaar en hun beweegredenen te leren snappen. Bonding doet iedereen met de groepen waar hij zich nu al thuis bij voelt door de band nog meer te versterken. Iedere persoon maakt deel uit van verschillende groepen. Jongeren maken zelfs deel uit van zoveel groepen dat ze gaan leiden aan FOMO. De ‘fear of missing out’. 24/7 online zijn vormt een groot probleem voor de gezondheid van deze jongeren.

Belangrijk is om weer goed naar elkaar te leren luisteren. Zeker nu alles zo snel verandert. De organisatie van de toekomst wordt getypeerd als Flagpan; fluid, agile, participative en networked. Dit houdt in dat de omgeving en de leden de vorm van het netwerk bepalen. Nieuwe technologieën maken dat er snelle verbindingen tussen netwerken kunnen ontstaan, en dat deze net zo snel weer kunnen verdwijnen. Er zal geen onderscheid meer zijn tussen klant, leverancier en werkgever. Iedereen is participant in het netwerk. Er zijn geen grenzen meer, netwerken zijn helemaal open.  Na deze wervelwind aan nieuwe ontwikkelingen in de communicatiewereld was het de beurt aan vier korte inspiratiepraatjes van verschillende collega’s.

Dick Kors beet het spits af maar ik was zo afgeleid door de foto’s op het scherm dat ik niet meer weet wat hij vertelde. Wel weet ik waar hij afgelopen jaren op vakantie is geweest. Zo zie je maar weer hoe krachtig beeld is!

Uit de tunnel en de handrem eraf was wat Ilse van Ravenstein ons wilde meegeven. Uit de tunnel betekent dat je de organisatie waar je werkt moet kennen en snappen. Samenwerken en duidelijk maken wat jij bijdraagt aan het geheel is hierin essentieel. De handrem eraf doe je door verandering te initiëren en te reflecteren. Belangrijk hierbij is de formulering van je vraag. Je moet het hebben over context in plaats van doel, spelers in plaats van doelgroep en toerusting in plaats van middelen. Wanneer je de vragen zo stelt zul je pas zien wat er allemaal buiten de tunnel is.

Ron van der Jagt leerde ons in een kort college hoe we een excellente communicatieafdeling kunnen krijgen. Vijf lessen zijn hierin cruciaal. Stop hobbyisme door aan te sluiten bij de agenda en drijfveren van de top.  Start met een heldere missie voor de afdeling communicatie. Kerntaken moeten hierbij goed helder zijn.  Zorg voor een heldere boodschapstrategie en programmeer je communicatiemiddelen in. Ontwikkel een dienstverleningsconcept voor alle interne vragen. Als laatste is het belangrijk om de focus te verleggen van service naar impact.

Als laatste was Harry van der Pol aan de beurt. Hij drukte ons het belang van goed luisteren op het hart. Probeer ervoor te zorgen dat degene tegenover je echt durft te zeggen wat hij wil. ‘Kom tevoorschijn’ was zijn belangrijkste les.

Al met al een dag vol nieuwe indrukken. Het voelde alsof ik weer even terug was in de schoolbanken. Sommige dingen waren helemaal nieuw voor mij en andere dingen had ik hier en daar al weleens langs horen komen. Hoe dan ook leverde Logeion LIVE! XL genoeg stof tot nadenken op.