28/02/2014

Functioneel prikkelen

Om de aandacht van de lezer, kijker of gebruiker te trekken is het zaak op te vallen. Bijvoorbeeld met een goede titel of pakkende visual. Weet je de lezer ook echt te prikkelen, dan ben je goed bezig. Zolang je maar het hoofddoel voor ogen houdt: gelezen of gezien worden.

Prikkelen is goed, maar geen doel op zich. Wanneer je niet prikkelt, val je niet op en tel je niet mee. Maar prikkeling slaat dood als het geen enkel ‘haakje’ heeft. Als de lezer écht geen aanknopingspunt heeft. Dan schiet de prikkeling zijn doel voorbij.

Prikkelen, niet kronkelen

Prikkelen is als verleiden: je tilt een klein puntje van het gordijn op. Een suggestie van wat erachter te zien is. Dat doe je op een originele manier, op een toon of in een omgeving die net iets anders is dan je publiek verwacht. Maar nog wel begrijpelijk. Zodat die nieuwsgierig wordt naar meer. Het moet geen onnavolgbare kronkel* worden. Slaat het in de ogen van je publiek nergens op, dan is het snel over. Klik, weg zijn ze. Zonde van je artikel, video, uitnodiging of folder.

Zo voorkom je een kronkel

- Wees alert wanneer je kickt op je eigen creatieve ingeving: op dat moment heb je zelf al een heel denkproces doorgemaakt – je potentiële lezer, kijker of gebruiker niet.

- Check je creatieve vondst op vier cruciale vragen:

1. Is het logisch dat jouw organisatie (eventueel in een gekke bui) zoiets zou zeggen of doen?

2. Past je creatieve vondst in de omgeving, dus in de situatie en het moment dat je lezer, kijker of gebruiker je prikkel onder ogen krijgt?

3. Is er een connectie tussen de prikkel en de kernboodschap van wat je verder vertelt of laat zien?

4. Denk je dat je gemiddelde lezer, kijker of gebruiker die connectie ziet?

- Wanneer je op één of meer van de bovenstaande vragen ‘nee’ hebt geantwoord, is het tijd om afscheid te nemen van je creatieve ingeving. Lastig? Je hoeft je vondst niet meteen weg te gooien - bewaar hem in een apart mapje. Wie weet dat je ingeving in een latere situatie wél hout snijdt.

*Voor degenen die de jaren ’80 nog actief hebben meegemaakt: Carmiggelts’ kronkels zijn natuurlijk legendarisch. Voorlopig heeft hij echter nog altijd het alleenrecht op kronkelen.