16/04/2014

Een betere wereld start bij Today

Jouw verhaal scherp krijgen en formuleren is ons vak. Maar dat verhaal vertalen in een ontwerp is een andere tak van sport. Een sport die Today Designers helemaal in de vingers heeft. We spreken creatief partner Robbert Smit, met wie we websites, magazines en jaarverslagen maken.

Wie zijn Today Designers?
‘Een gretig, jong ontwerpbureau dat méér doet dan dingen mooi maken. Organisaties komen bij ons voor het ontwikkelen van een visuele merkidentiteit, voor een nieuwe vormgeving van hun magazine of voor het ontwerpen van hun website. We zijn nieuwsgierig, onderzoekend en we halen het onderscheidende in organisaties naar boven. Daarin lijken we op JCM Context.’

Jullie hebben onlangs een Zilveren ADCN-lamp gewonnen met een boek over… Inktvissen?
‘Klopt. Wij hebben een boek gezeefdrukt met inktvisinkt. Daarin staan ontwerpen die te maken hebben met de zee en sterke zeemansverhalen. In totaal zijn we er als bureau een jaar mee bezig geweest, maar het was superleuk om te doen! En het levert ons veel extra bekendheid op.’

Een boek zeefdrukken met inktvisinkt? Hoe gaat dat?
Dat moesten we zelf ook uitzoeken en dat was een avontuur. Want inktvissen melken is een hele kunst. En het stinkt! Ook het zeefdrukken was uitproberen. Eerst was de inkt te zanderig, we moesten het aanlengen met water. Juist dat uitzoekproces vind ik mooi, dat je iets nieuws aan het doen bent.’

Eerder maakten jullie ook al een boek met vulkaanas. Hoe kom je op zulke ideeën?  
‘Door het juiste klimaat te scheppen. Wij zijn een bureau met 1001 ideeën, ze vliegen continu over tafel. Dat bevorderen we door altijd goed te luisteren en op elkaars ideeën door te gaan. We zijn stuk voor stuk ontwerpers die het verschil willen maken. Het kan altijd beter en spannender.’

Wat ontwerpen jullie bijvoorbeeld en voor wie?  
‘Wij ontwikkelen concepten en stijlen waar je op de lange termijn profijt van hebt. Voor Schouten&Nelissen maken we bijvoorbeeld al enkele jaren een trainingsgids in een herkenbare stijl, met een bijzondere verpakking. En voor DTG ontwikkelden we een uitleganimatie over hun dienstverlening, brochures, en de vormgeving van hun interne magazine. Voor beide klanten werken we trouwens samen met JCM Context.’

 Wanneer moet ik bij jullie zijn en wanneer juist niet?
Als je een sterke visuele stijl wilt waar je ook op de lange termijn plezier van hebt, dan moet je ons zeker bellen. Wij gaan informeel en persoonlijk met je om en weten je altijd te verrassen. Als je tot op de centimeter wilt voorschrijven hoe alles eruit moet zien, kun je beter andere ontwerpers bellen. Wij hebben ruimte en vrijheid nodig om iets goeds te maken.

Wat is jullie ambitie?
‘Met onze creativiteit bijdragen aan een betere wereld. Het liefst bedenken we concepten die niet alleen de klant, maar ook andere mensen verder helpen. We werken dus graag voor opdrachtgevers als SIRE. Ken je het virtuele meisje Sweetie waarmee kindermisbruikers worden opgespoord? Dat soort concepten bedenken, dat wil ik ook!’