14/04/2014

8 tips voor triggerende subjectlines


De subjectline wordt vaak onderschat. Zonde! Want hoe goed je e-nieuwsbrief ook is, zonder ijzersterke subjectline leest niemand ‘m. Beschouw de subjectline als kroon op je werk of kers op de taart. Doe je voordeel met deze tips:

1. Houd ‘m kort
Met 40 karakters (mobiel 35) | 5 tot 8 woorden zit je goed. Let op: er is ook onderzoek dat zegt dat juist lange (> 60) en heel korte (< 30) subjectlines het beste werken.

2. Maak ‘m zo relevant mogelijk
Maak de subjectline zo relevant mogelijk voor de ontvangerLet op: relevant betekent ook dat de subjectline aansluit bij de inhoud van de mail.

3. Maak ‘m persoonlijk
Personaliseren kan de open én click through rate verhogen. Personaliseer, maar wel met de volgende aandachtspunten:

  • er moet al een relatie zijn (extra belangrijk: herkenbare afzender)
  • bij voorkeur combineren met een ander persoonlijk gegeven (bijvoorbeeld eerder aangegeven voorkeur)
  • personaliseren kan ook zijn gebaseerd op ander persoonlijk gegeven dan naam
  • consistent zijn in de e-mail

4. Zet de kern vooraan
Noem het belangrijkste als eerste. In jargon: frontload de belangrijkste boodschap.

5. Zet er vraagtekens bij
Een vraagteken in de subjectline? Ja, dat werkt echt!

6. Kies topwoorden
Er zijn woorden die meer triggeren dan andere. Bijvoorbeeld woorden die urgentie benadrukken. Deze publicatie geeft interessante inzichten. Let op: gebruik wel woorden die passen in de tone-of-voice of schrijfhuisstijl van je organisatie.

7. Speel met symbolen
Je ziet ze steeds vaker: symbolen in subjectlines. En het blijkt te werken. Let op: symbolen vallen op, maar ze moeten wel relevant zijn. Ze moeten dus passen bij de boodschap/afzender. Gebruik niet meerdere symbolen (tenzij als opsomming) in één subjectline.

8. Vergeet de fromline niet!
Denk ook aan de fromline. Gebruik je een herkenbare naam als afzender? Kun je er wat extra informatie aan toevoegen? Zo maak je van de subjectline en de fromline een winning team!

Tot slot: testen, testen en testen
Zie onze tips niet als het winnende recept, maar als de ingrediënten ervoor. De ideale verhoudingen moet je zelf vaststellen. Een kwestie van testen dus. Zo maak je de beste subjectlines voor jouw specifieke context.