23/09/2016

3 x de why van een whitepaper

Whitepapers alleen nuttig om leads te generen? Alsjeblieft niet. Ze zijn ongelooflijk nuttig. Als je maar wel de 3 why’s vasthoudt.

1. Verpak je wereldbeeld goed

Ja, echt waar – je klanten zijn geïnteresseerd in je visie. Ze willen weten waarom jij als bedrijf denkt dat je iets te bieden hebt aan de wereld. Of in elk geval aan hun branche. Waarom zouden zij anders met jou in zee gaan? In hun vrije tijd verwachten je klanten een complete ‘customer experience’. Zijn ze aan het werk, dan willen ze een b2b-experience. Niet alleen een goed product, maar ook een klinkende visie en een duidelijk onderscheidend idee.

2. Neem je visie serieus

Je visie past niet altijd op 1 of 2 a4tjes. Want je wilt met je klanten ook je expertise delen: welke trends zie jij die voor hen relevant zijn? Daar baseer jij tenslotte je dienstverlening en je aanbod op. Die visie kun je daarom uitstekend verpakken in een whitepaper. Een document dat wel iets langer dan 2 (digitale) kantjes mag zijn.

3. Geef je klanten een cadeautje

Mensen downloaden een whitepaper met een bepaalde verwachting. Dat ze echt iets waardevols te zien en te lezen krijgen. Een cadeautje. Het ergste dat je je klant kunt aandoen, is dan komen met een platte brochure of producttekst. Een commercieel verhaal waarin je vertelt wat er zo goed is aan product x of y is zo vroeg in de customer journey niet gepast. Zo’n commercieel verhaal komt pas later. Eerst willen ze je kunnen vertrouwen. Weten wie je bent. Pas dan kun je meer expliciet salesmateriaal uit de kast halen, zoals referencecases.

Wij helpen je graag je wereldbeeld toegankelijk, aantrekkelijk en onderscheidend neer te zetten. Benieuwd hoe? Bel 030 230 28 15 of stuur een e-mail naar info@jcm.nl. We komen graag bij je langs!