• Aanbestedingen en tenders schrijven

Hoe schrijf je succesvol in op aanbestedingen? Europese of onderhandse tenders zijn een belangrijke bron van nieuw werk. Aandacht voor het communicatieve aspect vergroot je slagingskans. Hoe overtuig je de persoon die de inschrijving beoordeelt?

Wat de aanbesteder echt wil horen, staat vaak tússen de regels. Een succesvolle inschrijving begint dan ook met een grondige analyse van de vraag. En met het kiezen van een strategie. Wij hebben hier veel ervaring in en denken graag met je mee.

Zo schrijven wij aanbestedingen

Start met een multidisciplinair team

Inhoudsdeskundige + sales + bidmanager + communicatie = een topinschrijving. Begin daarom het traject met een kick-off van een dagdeel, en zet alle experts bij elkaar. Wij begeleiden je daar graag bij. Samen analyseren we de vraag van de aanbesteder en bepalen we de strategie van jullie inschrijving. Deze 3 kernvragen helpen.

Kernvraag 1: wie beoordeelt de inschrijving?

Wie beoordeelt jouw inschrijving echt? Inkopers, mensen van de werkvloer, de Raad van Bestuur – de doelgroep kan sterk verschillen. Meestal staat in het aanbestedingsdocument wie er beoordeelt. Doe er je voordeel mee, schrijf je aanbestedingstekst op maat.

Kernvraag 2: wat zijn de vormvereisten?

Check je speelruimte. Wat is de maximale tekstlengte, bestaat de mogelijkheid beeld te gebruiken of een aanvullend, vormvrij document toe te voegen? Benut die ruimte zo goed mogelijk. Tip: de maximale tekstlengte is een indicatie van de verwachte diepgang van een antwoord.

Kernvraag 3: welke vragen liggen achter de criteria?

De combinatie van vragen of de formulering van een vraag verraadt veel over de echte zorgen van de aanbesteder. Het laat iets zien van eerdere ervaringen. Die inzichten helpen je echt raak te schieten. Analyseer de vragen daarom goed. En geef antwoord op de achterliggende vraag.

Wees onderscheidend: denk als de concurrent

Vaak is bekend welke concurrenten (waarschijnlijk) inschrijven op de aanbesteding. Daardoor kun je vanuit het perspectief van de concurrent naar de aanbesteding kijken. Een goede manier om voor jezelf vast te stellen hoe jouw bedrijf zich onderscheidt.

Onze ervaring en klanten

Met diverse klanten zochten we al mee naar de vraag achter de vraag. We bedachten een onderscheidende strategie, en werkten de inschrijving uit in heldere woorden. Onder meer voor:

  • Fleurop
  • DPA
  • KPN Consulting
  • Arcadis

Over JCM Context

Wij zijn JCM Context, Utrechts bureau voor inhoud en creatie. Je verhaal goed overbrengen?
Maak kennis met onze professionals

Contact

Onderscheid jezelf. En laat dat blijken met heldere woorden. Laten we samenwerken. Bel 030 230 28 05 of neem contact op.

E-mailnieuwsbrief

Circa drie keer per jaar versturen we een e-mailnieuwsbrief met leerzame projecten, nieuwe klanten of leuke weetjes.
Schrijf je in.

Een slim uitgedachte strategie is de basis
voor een succesvolle aanbesteding.